Sport en bewegen
Financiële risico's
Naam risico | Vennootschapsbelasting (Vpb) voor overheidsbedrijven |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting is een belasting die wordt geheven over de fiscale winst welke door een onderneming is behaald. Met ingang van 1 januari 2016 is de gemeente Vennootschapsbelastingplichtig indien en voor zover zij een onderneming drijft. Daar waar binnen de gemeente sprake is van het drijven van een onderneming, zal de Vpb-plicht gaan gelden. Het gaat dan om economische activiteiten waarbij de gemeente in concurrentie treedt (of kan treden) met de markt en daarmee winst behaald. Van die gemeentelijke onderdelen zal dan de fiscale winst moeten worden bepaald. |
Risicobedrag 2018 | nul |
Kans 2018 |
|
Risicobedrag 2019 | nul |
Kans 2019 |
|
Risicobedrag 2020 | nul |
Kans 2020 |
|
Risicobedrag 2021 | nul |
Kans 2021 |
|
Structureel/Incidenteel |
|
1e signaleringsmoment |
|
Actie | De voorbereidingsfase is in 2016 afgerond. Net als voor de overige belastingen zijn de taken samenhangend met de Vpb-plicht overgenomen door de lijnorganisatie en onderdeel geworden van reguliere processen. Inmiddels zijn hiertoe onder andere de relevante systemen ingericht en zijn processen beschreven. Hiermee borgen we dat nieuwe activiteiten worden getoetst op mogelijke Vpb effecten. |
Naam risico | Niet halen bezuinigingen |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Om het tekort in het meerjarenbeeld 2014-2021 op te lossen is bij de begrotingen tot en met 2017 een pakket aan bezuinigingsmaatregelen opgesteld van gemiddeld 20 miljoen euro. We moeten er rekening mee houden dat we niet alle voorgenomen bezuinigingen volledig en/of in het gewenste tempo realiseren. We hebben bij de rekening 2017 het risico van elke bezuinigingsmaatregel afzonderlijk beoordeeld. Het risico komt daarmee in 2018 op 4 miljoen euro, in 2019 op 5 miljoen euro en vanaf 2020 op 4 miljoen euro. De kans in totaal is 100% omdat de kans van optreden per maatregel is bepaald. Dit is conform de werkwijze van de risicoboxenmethode. |
Risicobedrag 2018 | 4 miljoen euro |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | 5 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 4 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 4 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 |
Actie | We sturen actief op realisatie van de maatregelen. |
Naam risico | Bedrijfsrisico Sport 050 |
---|---|
Programma 5 | Sport en bewegen |
Naam risico | Bedrijfsrisico Sport050 |
Programma | Sport en bewegen |
Omschrijving | Sport050 kent een afhankelijkheid van de economische conjunctuur en het weer. Wij houden rekening met een specifiek bedrijfsrisico ter hoogte van circa 10% van de tarief-gerelateerde omzet. Die verwachte omzet 2018 is circa 5,7 miljoen euro. |
Risicobedrag 2018 | 570 duizend euro |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | 570 duizend euro |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | 570 duizend euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 570 duizend euro |
Kans 2021 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment |
|
Actie | Het blijvend stimuleren van het gebruik van de voorzieningen. |
Naam risico | Wijziging in BTW-regelgeving en sport: herziening oude investeringen. |
---|---|
Programma | Sport en bewegen |
Omschrijving | Het Rijk is van plan het Sportbesluit af te schaffen per 2019. Daardoor bestaat er een kans op herziening van de btw op oude investeringen. Voor wat betreft deze oude investeringen lopen we een incidenteel risico van geschat 1,5 miljoen euro in verband met de daarmee gemoeide btw. Het lijkt er op dat er geen herziening komt op (oude) investeringen. En als er een herziening komt is ook niet bekend hoe deze er uit gaat zien. Het bedrag van 1,5 miljoen is gebaseerd op een oude berekening. We kiezen er voor deze nu niet te herijken vanwege de verwachting dat de kans van voordoen gering is. Er is immers steeds aangegeven dat het kabinet met het vervallen van het sportbesluit geen bezuiniging beoogt, maar een aanpassing naar Europese regels. De verwachting is daarom dat voor de wijziging van de sportvrijstelling een overgangsregeling komt voor bestaande situaties zodat geen herzienings-btw hoeft te worden terugbetaald. Echter dat is nog lang niet zeker. Bovendien bestaat de kans dat er wordt gekeken of gemeenten niet vooraf aan de aanpassing per 2019 extra hebben geïnvesteerd om nog een btw-voordeel te behalen. In dat geval zou het sportcentrum Europapark in beeld komen. Daarom moeten we toch rekening houden met dit risico. |
Risicobedrag 2018 | 0 |
Kans 2018 |
|
Risicobedrag 2019 | 1,5 miljoen euro |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | 1,5 miljoen euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 1,5 miljoen euro |
Kans 2021 | 25% |
Structureel/Incidenteel | 1,5 miljoen euro incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2014 VGR 2 en Begroting 2015 |
Actie | We hebben de financiële gevolgen aangeleverd bij het VNG. We volgen de ontwikkelingen op rijksniveau. |
Naam risico | Gelijk Speelveld afboeking kleedkamers en clubgebouwen |
---|---|
Programma 5 | Sport en bewegen |
Omschrijving | Bij de uitvoering van het Gelijk speelveld dient een aantal gebouwen te worden afgewaardeerd naar 0 vanwege de gewijzigde eigendomssituatie (om niet verkrijging vereniging recht van opstal). De gesprekken met de verenigingen over de overdracht lopen nog. |
Risicobedrag 2018 | 600.000 |
Kans 2018 | 75% |
Risicobedrag 2019 |
|
Kans 2019 |
|
Risicobedrag 2020 |
|
Kans 2020 |
|
Risicobedrag 2021 |
|
Kans 2021 |
|
Structureel/Incidenteel |
|
1e signaleringsmoment |
|
Actie |
|